Recenze

Jak udržet straky dál od ptačí budky? Odpovědi odborníků

Ahoj všichni! Více než 20 let mám letní chatu, kde bylo místo pro různé stromy: břízy, borovice, kaštany atd. A už mnoho let se na jaře v ptačí budce na bříze usazují špačci, kteří hřejí ucho i duši svým zpěvem a péčí o svá mláďata. Loni se špačci usadili v ptačí budce a dokonce i v domku pro veverky, který si veverky nikdy neoblíbily.
Ale letos se, podle mých měřítek, stalo něco hrozného: mláďata odnesly straky. Pokoušely se to mnohokrát, ale špačci jejich útoky odrazili. Postavil jsem strašáky ze všech stran bříz. Kdykoli to bylo možné, sám jsem tyto nechutné ptáky odháněl. Nic nepomohlo. Viděl jsem, jak se to všechno děje v nepřítomnosti rodičů špačků (odletěli hledat potravu pro mláďata). Vrátili jsme se do prázdné ptačí budky.
Každé jaro jsem čekal na špačky, ale teď se bojím jejich příletu a možného usazení. Nesnáším straky!
Proč se to stalo, když to bylo mnoho let v pořádku? Co se dá dělat do budoucna: odstranit ptačí budku a pověsit novou? Jak odplašit straky? Ale ty jsou, jak se říká, velmi chytré a na rozdíl od mnoha ptáků si svůj odraz v zrcadle nepletou s jiným ptákem.
Byl bych vám velmi vděčný za vaši radu.

To může být užitečné:
Máte dotaz na zahradu? Zeptejte se našich odborníků a zkušených zahradníků.
Zeptejte se

Otázka je v následujících sekcích: otázky, ptačí budky, straky, bojovat, metody, tipy, doporučení
30 komentářů 3 díky za otázku 2 oblíbené 33836 zobrazení
Sdílet odkaz
Kopírovat odkaz
Autor otázky:
. . . 24. listopadu 2016, 22:16
Poděkovat! Poděkoval jsi 5
Otázka přidána do oblíbených
Добавить в избранное
Všechny odpovědi a komentáře (30)
24 listopad 2016, 22: 38
24 listopad 2016, 23: 22
Jak se strace podaří strčit hlavu do ptačí budky? Možná by se měl vchod zmenšit?
25 listopad 2016, 09: 05

V tomto případě by měla být ptačí budka vyrobena správněji. Jak? 1) Vchod, kudy špačci vlétají, by měl být vyroben přímo pod střechou a samotná střecha by měla být plochá s mírným sklonem dozadu, nikoli sedlová, jako u domů. 2) Přední část střechy by měla výrazně vyčnívat, o 7-8, nebo i více centimetrů, před vchod. Průměr vchodu je obvykle 5 cm. Před vchodem není třeba přibíjet žádné stupačky. S takovou konstrukcí ptačí budky se velcí ptáci, včetně strak, havranů a vran, prostě nebudou moci vylétnout a sednout si před vchod: víko, které shora silně vyčnívá dopředu, neumožňuje tak velkým ptákům sedět před vchodem, zejména proto, že ve spodní části vchodu není stupačka – není se čeho chytit drápy. A špačci, táta a máma, mohou do ptačí budky vlétnout za pochodu. A aby nakrmili kuřata, mohou sedět na okraji vchodu. Ano, desky, ze kterých je ptačí budka vyrobena, nelze hoblovat, ani zevnitř, ani zvenku; desky musí být hrubé, ne hoblované.
Inno, s takovým designem ptačí budky si straky nebudou moct strčit hlavu dovnitř – vyčnívající víko je dovnitř nepustí. Překvapují mě “mistři”, kteří dělají krásné, pomalované ptačí budky. Jsou krásné pro nás, pro lidi, ale pro špačky jsou asi nejnepohodlnější. Ptačí budky by se měly dělat PRO ŠPAČKY.

Přečtěte si více
Jak zachránit mražené brambory - Je možné zasadit mražené brambory - hlavní redaktor

25 listopad 2016, 11: 50

Ahoj! Nikdy jsem si nemyslela, že při stavbě ptačí budky je tolik vědy. Každý detail je důležitý, včetně bezpečnosti obyvatel. A to je oprávněné: dům by měl být pevností. Teď vidím, že kupované ptačí budky zdaleka nejsou dokonalé. Ne vždy je možné si je vyrobit svépomocí. To vše vede k případům, jako je ten můj. Ale teď jsem vyzbrojena znalostmi, a to je to hlavní. S velkým zájmem jsem si přečetla vaši odpověď! Znáte a milujete ptáky, ještě jednou děkuji!

3. června 2024, 12:52

Nic takového. Mám ptačí budku vyrobenou podobně. Straka se ale drápy chytí předního panelu a strčí hlavu do prohlubně. Teď nacpu předek plastem a udělám do prohlubně válec. Kamarád to zkusil, funguje to.

26. března 2025, 14:50

Straka nedostává kuřátka a vajíčka zobákem, ale tlapkou! Máme „klasickou“ ptačí budku, vyrobenou podle pravidel, a až do loňského roku žádné takové problémy nebyly a loni – straky chodily k nám a ke všem sousedům!

25 listopad 2016, 10: 18

Dobrý den. Tohle je součást divoké přírody a má své vlastní vztahy a přirozený výběr. Pokud máte dům a dobré místo, pak špačci zase poletí zpět. A doufám, že to bude přátelštější a inteligentnější rodina, která straku odradí. A je zbytečné s ní bojovat. V boji proti ptákům pronikajícím do skleníku se mi nepodařilo oklamat a chytit jen straku. Je chytřejší než vrána šedá. Ale protože byla sama a rychle si uvědomila, že je to pro ni tady nebezpečné, rozešli jsme se přátelsky. Špačky chytají a sežerou sovy, jestřábi a sokoli. Jinak by se tak rozmnožili, že by zničili všechny naše bobulové keře. To je součást velké přírodní rovnováhy. A my, lidé, bychom do toho neměli zasahovat. Přijměte tuto situaci. Hodně štěstí.

27 listopad 2016, 11: 22

Vasiliji, naprosto s tebou souhlasím, že se nevyplatí zasahovat do přírody. Ale špačkům jsem dal “špatnou ptačí budku” a oni se stali ve skutečnosti oběťmi mé negramotnosti. A souhlasím s tím, že jsme zodpovědní za ty, které jsme si ochočili (zde – usadili). Bylo zajímavé číst tvé potvrzení inteligence straky.

25 listopad 2016, 15: 16

A máme tu další problém se špačky – rorýsy! Špáčci přilétají dříve, usadí se a nakladou vajíčka, někdy si pravděpodobně i stihnou vylíhnout mláďata. Pak přiletí rorýsi a špačky vyženou. Viděla jsem to sama: ptačí budka se houpe, uvnitř je hluk a povyk. A pak vyletí rozcuchaný špaček, chvíli sedí poblíž a odletí. A rorýsi žijí v ptačí budce celé léto pro vlastní potěšení a vychovávají mláďata. Co dělají s vejci a mláďaty špačka – nevím. Manžel musel udělat třetí ptačí budku a pověsit ji na břízu pod kryt větví, rorýsi přilétají za letu a větve jim překážejí. A konečně, po dvou letech, špačci vylíhli mláďata na bříze))

Přečtěte si více
Jak připojit baterie k UPS | sériové a paralelní zapojení

25 listopad 2016, 18: 15

A moji rorýsi zvládli techniku „plazit se“ po větvích, aby se dostali k ptačí budce. Po tomto hrozném příběhu se strakou se usadili v ptačí budce a nikdo je neobtěžoval. Ale rorýsi jsou podle mého názoru tišší a tajnůstkářštější ptáci. Vzhledem k tomu, co bylo řečeno, se zdá, že je potřeba galerie ptačích budek, aby tam nebyli žádní opeření „bezdomovci“))

12. července 2019, 07:40

Taky mám problém. Už dva roky po sobě straky ničí hnízdo malých ptáčků v hroznech. A jak jsou straky vynalézavé. Ničí ho, když nejsme doma. Všechny hrozny jsou jako po hurikánu. Co dělat? Je mi těch ptáků tak líto. A jak zpívají…

26 listopad 2016, 03: 20
Dobrá a správně zařízená ptačí budka hostům určitě pomůže. A také si pořídíte kočku.
26 listopad 2016, 19: 39
A komu ta kočka pomůže? Já jednu mám.
26 listopad 2016, 22: 00

A kočka může být pro špačky jen dalším nebezpečím, pravděpodobně každý, kdo má ptačí budky, pozoroval a odháněl kočky, které se k ptačí budce téměř vyšplhaly. Také rády donášejí kuřátka. Abyste jim zabránili ve šplhání, je třeba na tyč nasadit „klobouk“ z plechu o průměru 50-60 cm. Z plechu je třeba vyříznout kruh, jako gramofonovou desku, no. pro mladé lidi, jako kotouč z velké brusky. Řezat podél poloměru do středu a poté od středu vyříznout otvor, ohnout okvětní lístky nahoru, s průměrem tak, aby se dal nasadit na tyč ptačí budky. Okvětní lístky jsou potřeba tak, aby se ohnutím kolmo k rovině desky daly přibít k tyči. Takový „klobouk“, pokud je dostatečně široký, bude pro kočky nepřekonatelnou překážkou. Je třeba ho zajistit tak, aby byl o 80-100 cm výše než plot (sloupek), kde je připevněno šest ptačí budek. Můžete také přibít zamotaný role ostnatého drátu.
Ptačí budky (a sněhové zábrany)

27 listopad 2016, 11: 40

Hezký den! Díky za radu ohledně gramofonových desek. Ale moje kočky obecně nemají sklony šplhat po ptačích budkách. Jeden kocour, když byl mladý, honil veverku na borovici a snažil se dostat k ptačí budce s muchomůrkami. Vystačili jsme si s ostnatým drátem.
Ale vaše fotky mi otřásly fantazií, to se týká hojnosti ptačích budek. Závidím vám! A špaček vypadá prostě šťastně! Konečně jsem viděla tu správnou ptačí budku, po tom, co jste o těchto domcích už napsala, stále zbývá pár otázek. Prosím o odpověď.
1. Výška sloupů (od úrovně terénu).
2. Rozměry ptačí budky (o střeše žádné otázky): délka, šířka, výška.
3. Přiléhají ploty s ptačími budkami k vozovce a pokud ano, jak se k tomu staví špačci?
A také: jak se špačci usazují: vedle obydlené ptačí budky, dále, nebo někdy ve všech najednou? Děkuji.

Přečtěte si více
Bílé skvrny na listech rajčat ve skleníku a otevřeném terénu - Orton

27 listopad 2016, 14: 44

27. 11. 2016. Výroba ptačí budky. Špačci mají rádi hluboké ptačí budky. Je lepší, když je přední strana ptačí budky vysoká 35 cm a zadní stěna 30 cm. Je vhodné ji vyrobit z prken o tloušťce 20 mm. Šířka prken pro přední a zadní stěnu je 20-21 cm a boční prkna, která se vkládají a zatloukají mezi přední a zadní prkno, jsou 15-16 cm. Průměr ptačí budky je téměř čtvercový, s vnitřním průřezem 15-16 cm. Je vhodné přibít dno, přičemž zespodu vyrobit prkno na míru. A ještě lepší je upevnit ho šrouby, protože každý rok brzy na jaře je musíte vyčistit odstraněním dna. Otvor pro letový otvor má průměr 5 cm. Výška tyče je obvykle 5 metrů (4,5-5,5 m). Na zadní stěnu by měla být připevněna krásná větev – pódium, kde budou hrát své koncerty. Vchod musí být otočen na východ. A co se týče toho, jestli je možné to dát podél plotu, na kraj rušné silnice, jestli se to špačkům bude líbit nebo ne, s tím nemám zkušenosti. Máme kolem sebe nádhernou vesnici, je klidná. Dávám ptačí budky na každý sloupek plotu, nebo na každý druhý. Na jaře si ti první, co přiletí, vyberou ptačí budku, která se jim nejvíc líbí. A pak začíná boj: Vezmu si tohle, vezmu si tamto, dojde na boj.

27 listopad 2016, 00: 11

Kočku je také třeba vycvičit, stejně jako psa, aby se nesahala na své vlastní. Naše slepice klidně chodí po dvoře a hrabou se ve své srsti. Také jsme je odplašili od vlaštovek, bohužel ne bez ztrát. Ukažte mu svůj postoj k lupičským strakám, rád vás podpoří. A dobře ho nakrmte.
A ještě jedna věc: KOČKA, NE KOČKA. Pro něj je lov zábava. Kočka určitě lovit bude, ale s kocourkem se dá dohodnout.
No, bohužel, není pravda, že za vaším plotem rozpozná „své“ špačky a schová si drápy. Ale straky se budou cítit stísněně všude. Naše sojky teď takhle létají, bokem a rozhlížejí se kolem.

27 listopad 2016, 11: 50

Dobrý den! Je hezké, že se o to tolik lidí zajímá, a proto milují zvířata a znají jejich zvyky. Právě jste si všiml/a, že KOČKA NENÍ KOČKA. Moje kočka se nedá odradit od návštěvy krmítek. A bohužel už žádné jiné kočky nemám. Co se týče sojek, četl/a jsem o nich ne zrovna dobré věci, ale v okolí jsem si ničeho takového nevšiml/a. Možná proto, že si od nich malí ptáci drží odstup.

30. května 2018, 19:26

Dobrý den, také mě tento problém znepokojuje, je to stejná situace, nesnáším tyhle ošklivé straky, i když mě udivují svou inteligencí a opatrností. A špačků je mi moc líto. A ještě víc je mi líto mé starší matky, která 10krát denně vybíhá ven a mává rukama a křičí. Ale místní vesničané, kteří jsou moudřejší, radí pověsit mrtvou straku poblíž, a ta spadne. Co mám dělat? Chtěla jsem použít plyšovou straku ze školy, nedovolili mi to, ale využívám i tuto možnost, aby se lidé neozvali.

Přečtěte si více
Klíšťata! Opatrně

12. července 2019, 08:01

20 metrů od naší zahrady se nachází lužní les s olší a třešní ptačí, kde se kromě nejrůznějších opeřených drobných tvorů rozmnožují nejméně 2-3 rodiny straků. Pravidelně se potulují po pozemku a kradou psí exkrementy.
Ani jeden nestrčí čumák do ptačích budek. Jsou vyrobené přibližně stejně, jak je popsal Frans Hasanovich před 3 lety. Nehoblované desky, 5cm vchod, střecha buď silně vyčnívající, nebo jako domeček. Žádná bidla.
To stačí k tomu, aby se straky ani nepokusily přiblížit. Jsou opravdu chytré a nebudou zbytečně plýtvat energií.
Mimochodem, v globálním smyslu je špaček mnohem škodlivější pták než straka. Škody způsobené jejich nájezdy na vinice v jižní Evropě (včetně nákladů na opatření k boji proti tomuto jevu) se vyšplhají na miliony rublů.

1. května 2022, 09:50

Nejstarší syn zastřelil vzduchovkou poblíž svého domu 3–4 straky a vystavil jejich mrtvoly na prohlídku.
Straky přiletěly, uspořádaly poradu (?) a už se v okolí neobjevily.
Sestřelit straku je velmi obtížné: letí protiletadlovým manévrem, mění směr ve výšce i kurzu. Nesedí na jednom místě déle než pět sekund a nedovolí nikomu, aby se k ní přiblížil.
Z přehledu metod boje proti tomuto okřídlenému lupiči jsem souhlasil pouze s návrhem váženého Franse Hasanoviče.
Jediné, co jsem v jeho vysvětleních nenašel, je, v jaké vzdálenosti od přesahu střechy se má vrtat vstupní otvor. Stačí 5 cm?

2. dubna 2025 13:23

Je možné nenávidět někoho, kdo se chce jen najíst nebo nakrmit své děti? Tento svět je zařízen tak, že abychom nakrmili jedny, musíme lovit jiné tvory. Straka za to nemůže, jako žádný jiný predátor. Je tak stvořena Stvořitelem! Každý tvor je krásný svým vlastním způsobem!

27. července 2020, 06:42

Dobrý den! Nadnesl jste velmi zajímavé téma – straky jsou chytří, mazaní a drzí ptáci. V naší vesnici jich je na hřbitově spousta – lidé nechávají jídlo na hrobech. Takhle straky rozbalují čokoládové bonbóny!
Chci, aby i ptáci zpívali. Manžel s výrobou ptačích budek nijak nespěchá, takže to budu muset udělat sama. V komentářích jsem našla pár skvělých tipů ohledně ptačích budek a zadržování sněhu.

21. května 2021, 23:55

Už teď máme 2 domy. První byl hned obsazený. A když byl druhý zavěšen, po vylezení do obou si rodina vybrala ten nový. Mysleli jsme si, že se tam usadí dvě rodiny a hlídači obou domů, respektive jejich dva rodiče, budou bedlivě sledovat přilétající straky a vrány. Ale starý 3 roky starý dům je prázdný. Straky neustále dráždí naše špačky. Musím klepat na okno, abych je vyplašila, a vyběhnout z domu a střílet po nich. hned. cokoli mi přijde pod ruku. Už jsem hledala něco, co střílí. Ale teď je potřeba všechno zaregistrovat. Přemýšlím, že zkusím vyrobit prak. Měla jsem jeden, ale zkazila se gumička. Zkrátka se strakami ještě nekamarádíme a až se projdu se psem a uvidím, kde hnízdí, určitě jim všechna hnízda zničím. a aby si nezvykly. ubližovat malým.

Přečtěte si více
Co dělat, když je lokalita ve svahu? | Stanovy stavební firmy Nový dům

22. května 2021, 07:27

Mikheeva13, aby špačci nebyli obtěžováni strakami a jinými ptáci loupeživými, stačí: udělat střechu vyčnívající dopředu (o 8-10-12 centimetrů) nad vchod (nad otvorem). Vchod udělat výše, blíže ke střeše. Před vchodem není třeba dělat žádné schůdky. Straky a vrány si nebudou moci sednout před vchod takové ptačí budky. Silně vyčnívající střecha překáží velkým ptákům, nedovolí jim se posadit a není tam žádný schůdek, za který by se mohli zachytit a udržet. A samotní špačci, ti vlétají do hnízda za pochodu, pokud má otvor PŘESNĚ 5 centimetrů v průměru. Někteří majitelé dělají ptačí budky “krásné”, ale potřebují je udělat pohodlné a bezpečné pro “obyvatele” – špačky.

27. května 2021, 08:32
Ze všeho, co bylo řečeno, je jasné, že se proti strakám a dalším „zlodějům“ ve skutečnosti nebojuje. Pouze ochrana.
19. května 2023, 06:05

Dobrý den. Taky jsem pracoval s ptačími budkami a jedno ráno jsem neslyšel kuřátka pištět, vytáhla je straka. Uvědomil jsem si, že ptačí budku je třeba chránit a to chytře. Průměr vchodu je velmi důležitý, máme hodně kukaček a strak. Všiml jsem si, že při průměru větším než 5.0 cm kukačka snese vejce a kukaččí mládě sní všechno jídlo. Dělám 44-45 mm, od střechy 7-8 cm od vrcholu vchodu. Ohledně stupačky: jako tužka, délka přesně 4 cm. Pod vchodem o 3 cm. Střechu je lepší udělat s římsou 20 cm dopředu a sklonem směrem ke vchodu. Není třeba hoblovat prkna (pouze střechu), uvnitř navíc dlátem nakreslím na přední stěně vodorovné drážky pro lepší uchopení drápků kuřátek. Vnitřní rozměry jsou přesně 16 * 16 cm, menší nejsou žádoucí. Upevnění šrouby a praskliny vyplňuji horkovzdušnou pistolí.

9. května 2024, 17:55

Právě teď z okna (jsem 7 m od budky) sleduji, jak mladé straky něco kradou špačkům (pravděpodobně červy). Chytí se dna vchodu a strkají do něj hlavy. Jakmile chytnou kořist, vyletí na střechu budky a klují do potravy. Kdyby to byla mláďata, špačci by sami odletěli, ale takhle je to buď jedno, nebo druhé. Špendlík pod vchodem (možná by byl lepší hřebík?) by jim zabránil chytit se dna vchodu, i když pak je potřeba tři v půlkruhu, aby se jim nepodařilo strčit hlavy z boku. Průměr byl přesně 5 cm, ale byl tam datel, možná to vchod rozšířilo, nevím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button