Lifehacks

WEB GARDEN – Archiv fóra – Platan východní

Před 9 lety jsem zasadil sazenici, přítel, který ji dal, řekl, že je to orientální platan a že tento strom, dosahující výšky 5 m, je velmi dekorativní a vypadá skvěle na pozadí jiných stromů. Ale teď vyvstala otázka: kdo vypadá dobře proti komu? Roste mi před malou skupinkou jabloní a už jim to začalo stínit. Co je 5m, už dosáhl pravděpodobně 8 metrů, ale co bude dál? Teď nevím, co s tím, už bych to dávno odstranil, ale strom je opravdu moc krásný. Řekněte mi, jak moc může takový strom vyrůst?

Kubik
Nižnij Novgorod
04.07.2008
01:38:29

http://flower.onego.ru/kustar/platanus.html
Pěkných 5 metrů. Váš přítel se řádově spletl :)

Nika
Vladivostok
04.07.2008
02:22:35

Pokud máte pozemek o rozloze 6 akrů, platan ho může dobře zakrýt svým stínem, velmi silný strom, 30letý exemplář může mít obvod 1,5 metru.

Mamay
Krasnodar
04.07.2008
07:01:30

Dopadlo to jako v tom vtipu: přijde muž s medvědem na ptačí trh a ptá se: Kde je ten podivín, co mi na jaře prodal křečka?
Platany jsou obrovské stromy. V Oděse je jich dost. Ta, která nám roste na dvoře, dosahuje výšky 5 pater. Domy. Myslím, že tento strom je starý asi 30 let (stejný věk jako dům).
Nemáte-li tedy pozemek o rozloze několika hektarů, zlikvidujte ho, protože na místě brzy kromě něj nezbude nic, všechny zakryje svým stínem a svou potřebou pití a jídla.

z Oděsy
Oděsa
04.07.2008
11:14:01

Kubik
Zlikvidoval bych jabloně.
V Nižném Novgorodu nemůže vyrůst třicetimetrový obr. Zejména orientální platan. Předepisuje se něco jako malý keřík nebo bylinná trvalka. S největší pravděpodobností mluvíme o platanu javorolistém nebo pravděpodobněji o platanu západním – mrazuvzdorném zástupci rodu. Ale ani z toho nevyroste giginát – nebude dost tepla. strom 5 metrů ve věku 30 let je mnohem pravděpodobnější.
Ale z nějakého důvodu roste podezřele rychle. Jsi si jistý, že máš platan a ne nějaký javor? Fotka by byla fajn.

SergeyA.
Minsk
04.07.2008
11:49:19

Moje západní a javorolisté platany v Moskevské oblasti vyrostly za 6 let ze semen maximálně do 70 cm, největší má na podzim asi metr, polovina porostu zmrzne od prvního mrazu na začátku září; a zbytek v zimě.

kijker
Moskva
05.07.2008
12:21:14

Ano, ukázalo se, že je to něco silnějšího než dub. A kamarád mi taky ukázal jakousi kartičku s popisem, asi úplně všechno popletl. Můj pozemek je 10 akrů, stejně si myslím, že to nechám, ať je to dekorace, nikdo jiný v okolí nic takového nemá. Jen by mě zajímalo, jestli to výrazně nebrzdí růst jiných stromů, například jabloní?

Kubik
Nižnij Novgorod
05.07.2008
23:25:54

Proč je to ve 30 letech 5 metrů? Není tady taková zima, ale není to Petrohrad. Teď jsem trochu zjistil, ukázalo se, že například v Taškentu je těchto stromů hodně a tam jsou v zimě (i když zřídka) mrazy až -25, -30 stupňů. Měli bychom tedy také růst. A ve skutečnosti mu není 9 let, sazenice už byla vysoká jako muž. A že se nejedná o javor, je zřejmé, listy jsou jasně pětilaločné a od loňského roku plodí, plody jsou štětinovité koule na dlouhých úponech. Nejspíš to zatím nebudu uklízet, protože v příštích 100 letech pravděpodobně nezakryje mých 10 akrů. A ještě jsem chtěl upřesnit, v přiloženém článku bylo uvedeno, že obvod kmene je do 18 metrů. Možná je to nějaký překlep, jinak se ukáže, že je to příliš mnoho, téměř 6 m v průměru.

Přečtěte si více
Indoor Palm: Top 10 nenáročných druhů pro domácí podmínky
Kubik
Nižnij Novgorod
05.07.2008
23:26:41

Kubíku, je zvláštní, že platany v moskevské oblasti vůbec nerostou, ale ten tvůj dokonce plodí. Bylo by velmi zajímavé vidět fotku nejsevernějšího platanu v Rusku.

kijker
Moskva
06.07.2008
01:22:32

Kubík, v Taškentu jsou sice mrazy až -25 stupňů, jako například letos, ale součet aktivních teplot přesahuje 4000 a bezmrazé období bude jedenapůlkrát delší. Růst má tedy čas tam dozrát a připravit se na zimní nachlazení.

Vjačeslav G
Essentuki
06.07.2008
18:31:44

Pochybuji i o platanu v Nižném Novgorodu. A naprosto souhlasím s Vjačeslavem G ohledně množství kladných teplot. Vezměte si, řekněme, krásnou katalpu. Ve Voroněži je jím poseto celé město a nikdo z toho nemá hrůzu. Ale stejná katalpa, přenesená na moskevskou půdu, začíná mrznout. A to i přesto, že moskevské zimy jsou obecně ještě o něco mírnější než ty ve Voroněži.
Kubíku, nemysli si, že je to moc starostí, vyfoť svůj unikátní platan!

Miljajev
Voroněž
07.07.2008
19:05:32

Kubik
Jo. Vyfoťte prosím svůj platan. Možná je to opravdu zázrak. Ne každý strom může během sezóny tak dobře růst a dokonce v zimě při teplotách pod 2500 zhnědnout. Ani mému javorolistému stromku nedozrají 1-2 poupata za sezónu (i když letos bylo probuzených terminálních pupenů podstatně více než dříve. Je to evidentně dáno stářím rostliny: čím starší strom, tím lepší výhony dozrát). Pokud jde o platany plodící ve východní Evropě, neznám jediné město severně od Brestu (možná jen Kaliningrad), kde by se dal tento zázrak pozorovat.
Co se týče obřích rozměrů kufru, vše co čtete je pravda. Této velikosti dosahuje pouze platan východní (zbytek dorůstá do výšky) po tisíci až dvou letech. Takže teď byste na to asi neměli myslet. Myslím, že do té doby nezůstane po jabloních a dalších okolních rostlinách ani památky. Ale to vše při součtu teplot 3500 a výše.

SergeyA.
Minsk
09.07.2008
13:50:54

Kubik
Možnost bezproblémového růstu platanů v Nižném Novgorodu (resp. regionu) samozřejmě nepopírám. A tvůj popis odpovídá popisu platanu. Ale víc bych tomu věřil, kdybych viděl tu fotku. Ve skutečnosti se u platanů pěstovaných ze semen může dozrávání výhonků značně lišit (a také morfologické vlastnosti!). Tak možná máte jen štěstí. Velké štěstí!

SergeyA.
Minsk
09.07.2008
13:59:01

Trochu mimo téma, ale přece. Záleží při výsadbě orientálního platanu semeny na stáří mateřského stromu? Jinak jsem chtěl vzít materiál z rostliny staré více než 500 let. Je to v pořádku? Do tohoto tématu píšu proto, abych nezakládal další téma o platanech.

Buldok
Ташкент
23.07.2008
02:16:47

Nemyslete si. Někdy (ale ne vždy) hraje při řezání řízků roli stáří mateřské rostliny, má se za to, že u některých druhů řízky z mladých rostlin lépe zakořeňují, ale pro množení semeny se mi zdá, že na tom nezáleží. Ještě zajímavější – nebude to jen „platan“, ale „syn dlouhověkého platanu“.

Přečtěte si více
Stečná obnova parket nebo parketových prken bez broušení je vrchol zručnosti!
Vaska
Moskva
23.07.2008
10:22:10

Kubik, pokud máte k dispozici 3-4 akry, pak můžete tento zázračný strom bezpečně pěstovat. Platan se dožívá 2000 let a tento strom je starý 250 let, jeho plody jsou staré XNUMX let. Tento platan roste v Sasku.

legenda
Kyjev
03.08.2008
17:23:48

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button