Kolik akrů půdy je osvobozeno od daně pro důchodce?

Mnoho starších lidí odejde z práce a jejich příjmy se výrazně sníží. Výdaje přitom neklesají. Stát poskytuje důchodcům řadu daňových výhod, které jim umožňují výrazně ušetřit na odvodech do rozpočtu. Jaké daňové preference jsou k dispozici po odchodu do důchodu, říká právnička Olga Aleshina.
Daň z nemovitosti
Důchodci jsou zcela osvobozeni od placení daně z nemovitosti. Pro získání výhod nemusíte nikam chodit. Po odchodu do důchodu vás finanční úřad samostatně osvobodí od daně na základě informací, které má k dispozici. Pokud se bojíte, že na vás úředníci zapomenou, požádejte o dávky. Papírový dokument lze zaslat kterémukoli finančnímu úřadu přímo nebo prostřednictvím MFC. To lze provést elektronicky prostřednictvím služby „Osobní účet daňového poplatníka“.
Od daně jsou osvobozeny následující druhy majetku důchodců:
byt nebo pokoj ve společném bytě (podíly na nich);
obytný dům (podíly v něm);
garáž nebo parkovací místo;
prostory, které důchodce využívá k práci jako tvůrčí dílny, ateliéry, galerie či ateliéry apod.;
hospodářské budovy o rozloze ne více než 50 metrů čtverečních. metrů (vany, přístřešky atd.).
Dávka je stanovena pro jednu budovu od každého typu. Pokud tedy vlastníte byt, letní dům a garáž, pak jste od daní zcela osvobozeni. Pokud ale máte dva byty a dvě garáže, pak se zvýhodnění vztahuje pouze na jeden byt a jedno garážové stání. U dalšího bytu a garáže je nutné uhradit daň v plné výši.
Je jen na vás, který byt nebo garáž je od daně osvobozen. Chcete-li to provést, musíte zaslat oznámení daňovému úřadu (včetně prostřednictvím MFC nebo „Osobního účtu“) do 31. prosince. V něm musíte uvést, na které objekty chcete výhodu uplatnit. Pokud takové oznámení nezašlete, finanční úřad vyjme z inkasa nemovitost, ze které je vyměřena největší částka daně.
Daň z pozemků
Důchodci, kteří vlastní pozemky, z nich platí nižší daně. Daňová úleva je poskytována na 600 m1000. metrů půdy. To znamená, že pokud je váš pozemek na letní chatě pouze šest akrů, jste zcela osvobozeni od daně. Pokud vlastníte pozemek např. 400 mXNUMX. metrů, pak se daň účtuje pouze ze XNUMX metrů čtverečních. metrů.
Zvýhodnění daně z pozemků se nevztahuje pouze na pozemky ve vlastnictví. Pokud vaše dokumenty říkají, že vlastníte pozemek v rámci práva trvalého (nepřetržitého) užívání nebo doživotního dědičného vlastnictví, pak jste osvobozeni také od placení poplatků za „šest set metrů čtverečních“.
Pro získání výhody nemusíte kontaktovat finanční úřad ani sbírat žádné dokumenty. Inspektorát sám přepočítá daň na základě údajů poskytnutých Penzijním fondem a Rosreestr. Pokud se však obáváte, že na vás zapomenou, můžete podat žádost o daňové zvýhodnění, a to i prostřednictvím MFC nebo „Osobního účtu“.
Dávka se poskytuje pouze na jeden pozemek. Pokud jich máte více, můžete si vybrat, o který z nich budete o dávku žádat. Chcete-li to provést, musíte odeslat daňovou žádost s uvedením požadované oblasti. Pokud tak neučiníte, finanční úřady sníží platbu za pozemek, ze kterého byla vyměřena vysoká daň.
Dopravní daň
Na federální úrovni neexistují pro důchodce žádné výhody daně z dopravy. Ale místní úřady je zřizují svými vlastními zákony. Ve většině krajů (50 z 85) mohou majitelé aut v důchodu výrazně ušetřit na daních.
Důchodci žijící v regionech Belgorod, Rjazaň a Jaroslavl jsou tak zcela osvobozeni od daně z jednoho vozidla. Starší obyvatelé Petrohradu dostávají 100% osvobození od daně, pokud je jejich auto vyrobeno v tuzemsku. Důchodci z Karačajsko-čerkesské republiky a Irkutské oblasti dostávají slevu na dani ve výši 80 %, v regionu Tula, Karelské republice a Krasnodarském území je to 50 %.
Postup při získávání dávek je v každém kraji jiný. K registraci je zpravidla nutné předložit finančnímu úřadu žádost a doklad potvrzující status důchodce (důchodová knížka nebo potvrzení PFR). V některých oblastech je pro důchodce povinné mít řidičský průkaz.
Informace o tom, jaké výhody pro dopravu a další daně jsou dostupné ve vašem regionu, můžete získat od místního finančního úřadu. Informace jsou také zveřejněny v elektronické podobě na webových stránkách Federální daňové služby v části „Referenční informace o sazbách a výhodách majetkových daní“.
Vrácení daní za předchozí roky
Při koupi nebo výstavbě nemovitosti může důchodce vrátit část zaplacené daně (daň z příjmu fyzických osob) odečtením daně. Vystavit jej mohou ti, kteří oficiálně pracovali nebo pobírali jiné příjmy, ze kterých byla odvedena daň z příjmu fyzických osob (například pronájem bytu). Pokud jste v posledních letech pobírali pouze důchod a neplánujete se vrátit do práce, nebudete moci vrátit peníze, protože na výplaty důchodu se neúčtuje daň z příjmu fyzických osob.
Odpočet lze získat při koupi bytového domu, bytu nebo pokoje (podíl na nich), jakož i pozemku, na kterém však již stojí dům nebo se plánuje jeho výstavba. Bez ohledu na kupní cenu bude vrácena daň z částky nepřesahující 2 000 000 rublů. Pokud byl tedy byt zakoupen za 1 500 000 rublů, návratnost bude 195 000 rublů (1 500 000 x 13 %). Při ceně domu 5 000 000 rublů se vrátí pouze 260 000 rublů (2 000 000 x 13 %).
Odpočet lze také uplatnit při placení úroků z úvěrů poskytnutých na nákup nebo výstavbu bydlení. V tomto případě je maximální částka, ze které je vrácena daň, 3 000 000 rublů.
Daňový odpočet lze uplatnit na příjmy přijaté v roce pořízení (výstavby) bydlení i za tři roky předcházející pořízení. Pokud příjem dosažený v těchto obdobích nestačí, lze odpočet převést do budoucích let.
Převod je možný, pokud bude důchodce v budoucnu pracovat nebo pobírat jiné zdanitelné příjmy.
Chcete-li získat vrácení daně, musíte poslat balík dokumentů na finanční úřad, a to i prostřednictvím MFC nebo „Osobního účtu“. Součástí je žádost o odpočet a také prohlášení ve formuláři 3-NDFL za ty roky, za které chcete daň vrátit. Dále je třeba přiložit kopie dokladu o vlastnictví kupovaného bytu, domu nebo pozemku (výpis z Jednotného státního registru nemovitostí), úvěrovou smlouvu (pokud byla uzavřena), platební doklady (bankovní platby, příjem peněz od prodávajícího atd.), penzijní knížka nebo potvrzení penzijního fondu o odchodu do důchodu. Uveďte údaje o bankovním účtu (kartě), kam chcete peníze převést.
Finanční úřad do 10 dnů zkontroluje od vás obdržené doklady, pokud něco chybí, budete vyzváni k dodatečnému zaslání toho, co chybí. Jsou-li předloženy všechny potřebné dokumenty, podléhají auditu od stolu po dobu maximálně 3 měsíců. Nejpozději do měsíce po ukončení kontroly Vám bude částka daně vrácena na Vámi uvedený účet.